IZÁK
צחק´
Příběh
o Izákovi patří mezi praotecké příběhy. V těchto příbězích je zaznamenán nejen
vztah mezi Hospodinem a jím vyvolenými, s kterými se rozhodl uzavřít
smlouvu, ale i polokočovný život na území dnešního Předního Východu, pokud
budeme na tuto problematiku nahlížet z historického hlediska. Pratecké
příběhy můžeme zasadit do doby kolem 2 tisíc let př. n. l.
Prvním,
s kým se Hospodin rozhodl uzavřít smlouvu a tím mu tak dopřát své
požehnání, byl Abram. Obsahem této smlouvy bylo zaslíbení země a rozmnožení
potomstva. Tyto dva sliby se dají považovat za životně důležité nejen ve
starověku. Vždyť jak velký význam má vlastnictví země, neboli možnost pást svá
stáda. A rozmnožení potomstva, znamenalo stejně tak jako dnes, že se bude mít o
člověka ve stáří a nemohoucnosti kdo starat a že jeho geny budou předávány dalším
pokolením.
Abram
měl již jednoho syna se Sářinou otrokyní Hagar. Byl jím Izmael – praotec Arabů.
Abram však stále toužil po zplození potomka se svou ženou a zároveň nevlastní
sestrou Sáraj. Ale Sáraj byla neplodná. (Podobně jako další biblické ženské
postavy – můžeme to snad chápat jako známku Stvořitelovi moci rozhodovat o tom,
kdo si zaslouží být rozmnožen.)
Abram
v 99 letech stále čekal na potomka, který by se stal prvním mužem zaslíbeného
národa. Toho mu slíbil sám Bůh v údolí Mamre nedaleko Chebronu. Zároveň
uzavřel s Abramem novou smlouvu, v níž byla na její důkaz dohodnuta
obřízka a změna jmen obou manželů na Abraham (Otec hlučících davů) a Sára
(Kněžna).
A
tak se setkáváme s první zmínkou o Izákovi v knize Genesis v 17té kapitole 19 verši.
Gn: 17, 19
Bůh však pravil: „A přeci
ti tvá žena Sára porodí syna a nazveš ho Izák. Svou smlouvu s ním ustavím
pro jeho potomstvo jako smlouvu věčnou.
Těmito
slovy tedy Bůh zaslíbil Abrahamovi a jeho ženě Sáře dlouhoočekávaného syna.
V 18té kapitole se Abraham setkává se třemi muži,
které vlídně přijal a štědře pohostil. V 10 verši k němu promluvil
sám Hospodin v lidské podobě a pravil:
Gn: 18, 10
„Po obvyklé době se
k tobě určitě vrátím, a hle, tvá žena bude mít syna.“
Sára
se dle tehdejších zvyklostí hostiny mužů neúčastnila, a tak poslouchala skrytě
za stěnou stanu. Protože byla ona i Abraham staří, věkem sešlí a ona dokonce po
menopauze, nechtěla slovům onoho muže uvěřit.
Gn: 18, 12-18, 14
12Zasmála
se v duchu a řekla si: „Když už jsem tak sešlá, má se mi dostat takové
rozkoše? I můj pán je již stařec.“ 13Tu
Hospodin Abrahamovi řekl: „Pročpak se Sára směje a říká: „Což mohu opravdu
rodit, když už jsem tak stará?“ 14Je to pro Hospodina snad
nějaký div? V jistém čase, po obvyklé době, se k tobě vrátím a Sára
bude mít syna.“
V 21. kapitole se dočítáme o tom, jak
Hospodin navštívil Sáru a splnil, jak jí slíbil. Sára tedy za božího přičinění
otěhotněla a Abrahamovi, ač byl stár sto let, se narodil syn. Podle božího
přikázání mu dal jméno Izák a osmého dne po porodu ho obřezal.
22. kapitola je velmi zásadní, neboť se v ní
Hospodin rozhodl Abrahama podrobit zkoušce.
Gn: 22,2
A Bůh řekl: „Vezmi svého jediného syna Izáka, kterého miluješ, odejdi
do země Mórija a tam ho obětuj jako oběť zápalnou na jedné hoře, o níž ti
povím!“
Vydal
se tedy Abraham spolu s Izákem a dvěma sluhy k místu, o němž mu
pověděl Bůh. Po třech dnech došli na dohled k onomu místu. Abraham
zanechal své služebníky pod horou a dál se vydal se synem sám.
Gn: 22,7-22,10
7Tu
Izák svého otce Abrahama oslovil: „Otče!“ Ten odvětil: „Copak, ,můj synu?“ Izák
se otázal: „Hle, oheň a dříví je zde. Kde však je beránek k zápalné
oběti?“ 8Nato Abraham řekl: „Můj
synu, Bůh sám si vyhlédne beránka k oběti zápalné.“ A šli oba spolu dál. 9Když
přišli na místo, o němž mu Bůh pověděl, vybudoval tam Abraham oltář, narovnal
dříví, svázal svého syna do kozelce a položil ho na oltář, nahoru na dříví. 10I
vztáhl Abraham ruku po obětním noži, aby svého syna zabil jako obětního
beránka.
V osudovém
okamžiku však Abrahama zarazí boží posel a oznámí mu, aby chlapci nic nedělal,
že Bůh shledal že je bohabojný, protože mu neodepřel svého jediného syna.
Abraham si všimne, že v křoví uvízl beránek, a tak ho obětuje namísto
svého syna. Jistě by bylo velmi zajímavé rozpracovat otázku Izákova vnímání
této události a jejího pozdějšího vlivu na jeho vztah k otci a Bohu.
V
24. kapitole je ústředním tématem
výběr Izákovy ženy. Popisuje klasický starověký orientální sňatek, který
zprostředkovávají rodiče. Izák je tu opět postaven po pasivní role. Stejně jako
na hoře, i zde, se zcela podrobuje vůli svého otce. Ten posílá správce svého
domu do svého rodiště, aby tam vybral ženu pro svého syna. Velmi při tom trval
na tom, že sám Izák se nesmí na cestu do Cháranu vydat.
Služebník
se tedy vydal do Abrahamova rodného Cháranu, kde žil Abrahamův bratr Náchor.
Ge: 22,11-22,26
11Před
městem zastavil velbloudy u studně s vodu. Bylo navečer, v době, kdy
ženy vycházejí čerpat vodu. 12Tu řekl: „Hospodine, Bože
mého pána Abrahama, dopřej mi to prosím a prokaž milosrdenství mému pánu
Abrahamovi. 13Hle stojím nad pramenem a
dcery mužů města vycházejí čerpat vodu. 14Dívce,
která přijde, řeknu: Nakloň svůj džbán, abych se napil. Odvětí-li: „Jen pij, a
také tvé velbloudy napojím“, předurčil jsi ji pro svého služebníka Izáka. Podle
toho poznám, že jsi mému pánu prokázal milosrdenství.“ 15Ještě než domluvil,
přišla Rebeka, která se narodila Betúelovi, synu Milky, ženy Abrahamova bratra
Náchora. Měla na rameni džbán. 16Byla to dívka velmi
půvabného vzhledu, panna, muž ji dosud nepoznal. Sestoupila k pramenu ,naplnila
svůj džbán a vystoupila. 17Služebník jí řekl: „Dej
mi prosím doušek vody ze džbánu!“ 18Odvětila:
„Napij se, můj pane.“ A spustila džbán na ruku a dala mu pít. 19Když
mu dala napít, řekla: „Načerpám vodu i tvým velbloudům, aby se napili.
….
23Řekl:
Pověz mi prosím, čí jsi dcera? Bylo by pro nás v domě tvého otce místo
k přenocování? 24Odvětila mu: „Jsem dcera Betúela,
syna Milky, kterého porodila Náchorovi.
….
26Tu
padl muž na kolena, klaněl se Hospodinu a řekl: „Požehnán buď Hospodin, Bůh
mého pána Abrahama, že od mého pána neodňal své milosrdenství a svou věrnost.
Dovedl mě až do domu bratří mého pána.“
Po
krátkém vysvětlování a vyjednávání, předání vzácných darů se Rebeka vydala s
Abrahamovým služebníkem na cestu ke svému budoucímu manželovi. S Izákem se
poprvé setkala, když se on vracel od Studnice Živého, který mě vidí.
Gn: 24, 64-24,67
64I
Rebeka se rozhlédla a spatřila Izáka. Sesedla z velblouda 65a
otázala se služebníka: „Kdo je ten muž, který nám jde po poli vtříc?“ Služebním
odvětil: „To je můj pán.“ Vzala tedy roušku a zahalila se. 66Služebník
podal Izákovi zprávu o všem, co vykonal. 67Izák
pak uvedl Rebeku do stanu své matky Sáry. Vzal si ji a stala se jeho ženou. A
zamiloval si ji. Tak našel útěchu po smrti své matky.
Izákovi
bylo 40 let, když si Rebeku vzal, jak se dozvídáme v Gn: 25,20.
25. kapitola nám vypráví o smrti Abrahama. Ještě
než zemřel, odkázal vše, co měl, Izákovi. Své děti, které zplodil po Sářině
smrti s Ketúrou poslal od Izáka pryč, na východ. Když zesnul Abraham ve
175 letech, pohřbil ho Izák spolu s nevlastním bratrem Izraelem
v makpelské jeskyni na poli Efróna, naproti Mamre. Tam byla pochována i
jeho žena Sára. Po Abrahamově smrti Bůh Izákovi požehnal a ten se usídlil u
Studnice Živého, který mě vidí.
Izákův příběh
Teprve
nyní se dostáváme k samotnému Izákovu příběhu. Ten je zaznamenán od 25 kap. 19tého verše po 28. kap. 9tý verš.
Hned
na začátku tohoto příběhu se dovídáme, že Rebeku postihl stejný problém jako
Sáru – byla neplodná. Izák tedy prosil Hospodina, který jeho prosby vyslyšel a
Rebeka otěhotněla.
Gn: 25,
22
22Děti
se však v jejím těle začaly strkat. Tu řekla: „Je-li tomu tak, co mě
čeká?“ A šla se otázat Hospodina. 23Hospodin
jí řekl:
„Ve tvém životě jsou dva
pronárody.
Oba národy se rozejdou,
jen co z tebe
vyjdou.
Jeden národ bude
zdatnější než druhý,
bezpočetnější bude
sloužit počtem
skrovnějšímu.“
Rebeka porodila dvojčata. První dítě bylo
celé červenohnědé a chlupaté a pojmenovali ho Ezau. Druhé drželo prvního za
patu a pojmenovali ho Jákob. Izákovi v té době bylo 60 let, čekali tedy
s Rebekou na děti 20 let.
Izák si oblíbil více prvorozeného
Ezaua, který byl lovcem a pastevcem, protože z jeho činnosti měl užitek.
Jákob byl zase oblíbencem své matky.
V tomto příběhu hraje důležitou
roli PRVOROZENECTVÍ. Konkrétně Ezuaovo. Stalo se totiž, že jednou Ezau přišel
domů znaven a žádal Jákoba, aby mu dal něco k jídlu.
Gn:
25,31- 25,31
31Jákob
však řekl: „Prodej mi dnes své prvorozenství!“ 32Ezau
na to odvětil: „Stejně mám blízko k smrti, k čemu je mi
prvorozenství!“
A Ezau mu to odpřísáhl. Tak za trochu
čočky a chleba vyměnil své prvorozenectví.
26.
kapitola je celá o
Izákovi a popisuje jeho pobyt v Geraru. Opět se zde setkáváme
s podobným motivem jako u Abrahama – v zemi nastal hlad. Zjevil se tedy
Izákovi Hospodin, který mu řekl, aby
nesestupoval do Egypta (jako to udělal jeho otec). A slíbil mu, že bude
s ním a že požehná jemu i jeho potomstvu, jak slíbil jeho otci Abrahamovi.
Izák se tedy rozhodl vydal do Geraru k pelištejskému králi. Svou ženu
Rebeku (opět podobnost s příběhem jeho otce, s tím rozdíle, že Sára
byla dopravdy Arahamovou setrou, leč nevlastní) vydával za svou sestru, bál se
totiž říci, že je to jeho žena, aby ho muži kvůli Rebece nezabili, protože byla
velmi půvabná. Avšak tato lež neměl dlouhého trvání. Jednoho dne totiž král
spatřil Izáka, jak se s Rebekou laská. Předvolal si ho tedy, ptal se, proč
mu neřekl, že to je jeho žena. Vysvětlil mu, že kdyby tak neučinil, mohl přijít
o život. Zalekl se pelištejský král toho, že mohl zhřešit a vydal rozkaz, že
kdokoli by se Izáka či jeho ženy dotkl, bude usmrcen.
Hospodin Izákovi požehnal, a tak se mu
podařilo sklidit stonásobně úrody. Postupem času se stal velmi zámožným, měl
velká stáda bravu a skotu, a proto mu začali Pelištejci závidět.
Rozhodli se mu pomstít, a tak zasypali
všechny studně, které byly vykopány Abrahamovými služebníky. Prosil ho také král, aby odešel z jejich
země, protože je mocnější než oni. Izák tedy odešel do Gerarského úvalu. Opět
vykopal studny, které byly zasypány. O 2 studny, které vykopali jeho služebníci
se gerarští pastýři přeli. O třetí vykopanou se již nepřeli, a tak Izák vystoupil
do Beer-Šeby.
Gn:
26,24-26,25
24Tu
noc se mu ukázal Hospodin a pravil:
„Já
jsem Bůh tvého otce Abrahama.
Neboj se, jsem
s tebou.
Požehnám ti a rozmnožím
tvé potomstvo
kvůli Abrahamovi, svému
služebníku.“
25Izák
tam vybudoval oltář a vzýval Hospodinovo
jméno. Postavil tam svůj stan a jeho služebníci vyhloubili studni.
Poté
za ním přišel pelištejský král z Geraru se svým přátelem Achuzatem a
velitel jeho vojsk. Přišli s tím, že by s Izákem rádi uzavřeli
smlouvu. Jednalo se v podstatě o smlouvu mírovou.
Gn: 26,28
28Odvětili:
„Shledali jsme, že je s tebou Hospodin. Proto jsme si řekli: Ať nás stihne
kletba, nás i tebe, porušíme-li smlouvu, kterou s tebou chceme uzavřít. 29Neučiníš
nám nic zlého, jako my jsme se nedotkli tebe. Prokazovali jsme ti jen dobro a
propustili jsme tě v pokoji. Jsi přece Hospodinův požehnaný!“
Izák jejich návrh přijal,
vystrojil hostinu a druhý den brzy ráno se zavázali vzájemnou přísahou. Studnu,
kterou toho dne vykopali služebníci Izák symbolicky nazval Šibea (= Přísežná).
Ústředním
motivem 27. kapitoly je Izákovo
požehnání prvorozenému synu. Dle tradic si zestárlý a slepý Izák zavolal svého
prvorozeného syna Ezaua, aby mu požehnal před Hospodinem. Řekl mu, aby šel na
lov a úlovek mu připravil k jídlu. Že mu pak požehná. Jak bývá
v rozhodujících chvílích zvykem, byla poblíž Rebeka, která celému hovoru
naslouchala. Ta samozřejmě chtěla, aby
otcovo požehnání dostal její oblíbený Jákob. Poradila mu tedy, aby šel a donesl jí dvě pěkná kůzlátka. Sama se pak
ujala přípravy Izákovy oblíbené pochoutky, aby mu jí mohl Jákob donést. Aby
slepý Izák nepoznal, že nepřišel Ezau, ale Jákob, dala Jákobovi bratrovy šaty a
holou kůži mu obmotala kůzlečími kožkami. Takto přestrojen se vydal Jákob
k Izákovi.
Gn: 27,18-27,29
18I
vešel k svému otci a řekl: „Můj otče!“ On odvětil: „Tu jsem. Který jsi ty,
můj synu?“ 19Jákob řekl otci: „Já jsem
Ezau, tvůj prvorozený. Učinil jsem, co jsi mi uložil. Nuže, posaď se prosím a
pojez z mého úlovku, abys mi mohl požehnat.“ 20Izák
však synovi řekl: „Jak to, žes to tak rychle našel, můj synu?“ Odvětil: „ To mi
dopřál Hospodin, tvůj Bůh. 21Izák řekl Jákobovi:
„Přistup, synu, sáhnu si na tebe, jsi-li můj syn Ezau nebo ne.“ 22Jákob
tedy přistoupil k svému otci Izákovi, on na něho sáhl a řekl: „ Hlas je to
Jákobův, ale ruce jsou Ezaovy.“ 23Nepoznal ho, protože jeho
ruce byly chlupaté jako ruce jeho bratra Ezaua. A požehnal mu. 24Řekl:
Ty jsi tedy můj syn Ezau.“ On odvětil: „Jsem.“ 25Pak
řekl: „Předlož mi, ať pojím z úlovku svého syna, abych ti mohl požehnat.“
I předložil mu jídlo a on jedl. Přinesl mu i víno a on pil. 26Nato
jeho otec Izák řekl: „Přistup prosím a polib mě, můj synu!“ 27Pistoupil
tedy a políbil ho. Když Izák ucítil vůni jeho šatu, požehnal mu slovy:
„Hle, vůně mého syna jako
vůně pole,
Jemuž
žehná Hospodin.
28Dej
ti Bůh z rosy nebes
A ze žírnosti země,
I hojnost obilí a moštu.
29Ať
ti slouží lidská pokolení,
Ať se ti klanějí národy.
Budeš panovat nad svými
bratry
A synové tvé matky
se ti budou klanět.
Kdo prokleje tebe, bude
proklet,
kdo žehnat bude tobě, sám bude
požehnán.“
Ihned
po té, co požehnaný Jákob odešel, přišel si pro požehnání Ezau. Izák se zděsil,
že požehnal někomu jinému, ale své požehnání vzít zpět nemohl. Ezau se domáhal
svého práva být požehnán, ale nemohl již chtít to samé.
Gn: 27,39-27,40
39Jeho
otec Izák tedy odpověděl:
„Tvé sídliště bude bez
žírnosti země,
Bez rosy shůry, rosy nebeské.
40Bude
tě živit meč,
avšak
svému bratru budeš sloužit.
Jen když se budeš toulat
bez domova,
Setřeseš jeho jho ze své šíje.“
Není
se co divit, že po této události Ezau na bratra zanevřel. Dokonce se ho rozhodl
zabít. A opět zasáhla v zájmu svého mladšího syna Rebeka. Izákovi
pověděla, že se jí zprotivilo žít se ženami chetejskými (Chetejky měl za ženy
Ezau.) a že nechce, aby si i vzal Jákob za ženu Chetejku.
A
tak je v 28. kapitole Jákob
zavolán otcem, který mu přikázal, aby si vzal dceru z domu Lábana. Při
této příležitosti Izák Jákobovi ještě jednou požehná a ten se vydal na cestu do
Rovin Aramských. Ezau, aby se svému otci zavděčil, přibral si ke svým ženám
dceru Izmaela.
Tímto
samotný příběh o Izákovi končí, ale my se s ním setkáváme ještě v příběhu
jeho syna Jákoba. Když přeskočíme všechny události, které Jákob zažil a které
nejsou pro Izákův život důležité, dostaneme se místa, kde se dostává Jákobovi
od Hospodina požehnání. Když se vrátil po dlouhých letech se svými dvanácti
syny ke svému otci Izákovi do Mamre, zemřel Izák ve věku 180 let.
Gn: 35, 29
I zesnul Izák a zemřel a
byl připojen k svému lidu, stár a sytý dnů. Jeho synové Ezau a Jákob ho
pochovali.
Použitá
literatura:
Bible,
ekumenický překlad, Biblická společnost, 1990
Průvodce
Biblí, Česká biblická společnost, Praha, 2004
Obrázek
- Průvodce Biblí, str. 147
Komentáře
Přehled komentářů
ahojky, potřebovala bych pomoc, na tvých stránkách jsem našla seminární práci na téma Odsun Němců z pohraničí potřebovala bych na to zpracovat referát. mocinky prosím... odpověz mi na mail: lucka.fidlerova@centrum.cz
lucka - pomoc